INSTRUKCJE :: PRZECZYTAJ DOKŁADNIE!
Dołożyłem wszelkich starań wraz z wieloma użytkownikami aby forum działało bez
zarzutów, jednak jeśli będą jakieś problemy możesz je zgłosić na forum:
http://www.przemo.org/phpBB2/forum.
Przeczytaj dokładnie wszystko co napisałem poniżej,
unikniemy tym samym niepotrzebnych pytań i wątpliwości.
Jak widać forum posiada bardzo dużo nowych funkcji (pełna lista jest tutaj:
http://www.przemo.org/phpBB2/index.php?page=list), co się z tym wiąże ma
również większe wymagania do serwera. Oryginalne phpBB2 generuje stronę
w około 0,22s. moja modyfikacja w 0,6s. Ma też większe wymagania co do
obsługi php, na niektórych "gorszych" serwerach, lub tych z większymi
ograniczeniami, niektóre dodatki mogą nie działać i powodować
błędy, wówczas należy je wyłączyć w panelu admina.
Prawie każdy dodatek można wyłączyć w panelu admina, a forum
doprowadzić do "oryginalnej" postaci. Można też wyłączać
oryginalne funkcje phpBB.
Forum jest zbudowane na bazie phpBB 2.0.18
Do forum dołączony jest deinstalator (w panelu admina),
który przywraca bazę danych do oryginalnej postaci z phpBB,
należy później nadpisać forum oryginalnymi plikami phpBB 2.0.18
i mamy czyste, oryginalne phpBB z użytkownikami, postami i
wszystkimi ustawieniami.
Dołączony jest też skrypt umożliwiający uaktualnienie
istniejącego już oryginalnego forum phpBB2 (z postami
i użytkownikami) do mojej wersji - instrukcja znajduje się poniżej.
Jest też możliwość konwersji z innych skryptów for dyskusyjnych.
Forum na dzień dzisiejszy posiada 7 dodatkowych stylów które do ściągnięcia z
http://www.przemo.org/phpBB2
i http://www.style.abc.pl.
Proszę o niekasowanie oryginalnej stopki (podpisu) forum.
Jeżeli chcesz dodać własną, zrób to poniżej lub powyżej
oryginalnej, w innym wypadku używanie skryptu jest NIELEGALNE.
Dodatkowo forum posiada zabezpieczenie w JavaScript i po
usunięciu stopki w niektórych przeglądarkach będą problemy
z przeglądaniem forum (również objęcie go w znaczniki <!-- -->
spowoduje wyłączenie JS).
ROZRÓŻNIENIE ADMINÓW Z UPRAWNIENIAMI DO SEKCJI SQL
Domyślnie żaden administrator nie ma dostępu sekcji SQL w
panelu admina. W tej sekcji znajdują się bardzo zaawansowane
funkcje których nieznajomość może uszkodzić forum. Gdy wejdzie
tam administrator nie posiadający dostępu, będzie
przekierowany w miejsce w którym znajduje się plik
umożliwiający dodanie głównego admina, który z kolei będzie
już miał możliwość zmian listy głównych adminów. Po
inicjalizacji pierwszego admina koniecznie skasuj lub zmień
nazwę pliku który będzie tam podany.
PRAWA DOSTĘPU DO PLIKÓW (CHMOD)
Niektóre serwery, aby móc zapisać jakiś plik za pomocą skryptów,
czyli przez nasze forum (np. avatary, zdjęcia, pliki i inne),
wymagają ustawienia odpowiednich praw dostępu do plików (chmod).
Prawa te możemy nadać poprzez klienta FTP który ma linię poleceń (np.
Total Commander), wpisując:
chmod 666 nazwa_pliku (dla plików)
albo
chmod 777 nazwa_katalogu (dla katalogów)
Czasami po zainstalowaniu forum nie musimy robić nic,
lecz jeżeli będą problemy z uploadem plików, musimy nadać
te prawa następującym plikom i katalogom:
Katalogi:
/album_mod/upload
/album_mod/upload/cache
/album_mod/upload/cache/tmp
/album_mod/upload/tmp
/cache
/images/avatars
/images/avatars/upload
/images/avatars/upload/tmp
/images/avatars/tmp
/images/photos
/images/photos/tmp
/images/signatures
/images/signatures/tmp
/files
/files/tmp
/pafiledb
/pafiledb/uploads
/pafiledb/uploads/tmp
/tmp
Katalogów tmp nie ma w oryginalnym phpBB, lecz niektóre
serwery wymagają ich obecności w różnych miejscach,
dlatego je utworzyłem.
RANGI
W panelu admina nie musimy już podawać całej ścieżki do
obrazku rangi lecz samą nazwę pliku, pliki musimy skopiować dla
każdego stylu (dla każdego stylu mogą być teraz inne obrazki rang,
lecz - uwaga - muszą mieć taką samą nazwę pliku) do katalogutemplates/styl/ranks/.
W panelu admina mamy jumpbox, który pokazuje nam kolejno każdy
obrazek z tego katalogu. Oczywiście w tematach będą wyświetlane
rangi ze stylu używanego przez użytkownika przeglądającego temat.
Standartowo po aktualizacjo do mojej wersji, obrazki rang nie będą wyświetlane, należy skorygowac adres obrazków rang.
IKONY POSTÓW/TEMATÓW
Standartowo jest 12 ikon, po wgraniu większej ilości
do katalogu templates/styl/images/ranks/icon/ pojawi się pole po
kliknięciu którego będzie możliwość wybrania dodatkowych ikon.
PORTAL
Portal jest zintegrowany z forum. Mogą być w nim
umieszczane newsy. Newsy są pobierane z wybranego forum
(jednego lub kilku), identyfikacja forum poprzez jego ID.
Najlepiej nadać temu forum prawa tylko do czytania dla
użytkowników, a prawa do pisania nowych tematów tylko dla
moderatorów tego forum (newsmanów). Jeśli chcemy żeby
użytkownicy mogli komentować newsy to musimy nadać prawa
do odpowiedzi.
Sondy w portalu również są pobierane z wyznaczonego forum.
Jeżeli jesteś w widoku tematów, widoku tematu lub piszesz post w
jednym z for które jest przypisane do Portalu, to link do
strony głównej wskazuje na portal, można to zmienić poprzez
zmianę parametru Portal link w Panelu Admina.
W portalu dowolnie możesz kształtować moduły,
nagłówek i stopkę, lecz niestety nie ma możliwości używania
różnych linków w zależności od tego czy użytkownik jest
zalogowany czy nie.
Jeżeli chcesz aby twoja domena wskazywała najpierw na portal to
w katalogu forum utwórz plik: index.html który wygląda tak:
Działa to tylko na serwerach, które
w pierwszej kolejności odczytują pliki *.html.
LOGOWANIE IP
Jeżeli włączysz logowanie hostów i IP to
zwracaj uwagę na wielkość pliku admin_logs.php. Jeśli
osiągnie zbyt duży rozmiar, wyczyść logi.
LOCKDOWN (HIDE)
Przy stosowaniu LockDown'a, sugeruje w ustawieniach działu
wyłączyć możliwość kasowania swoich postów w danym dziale.
FLASH, AVI, MP3
Forum umożliwia użytkownikom wstawianie
do postów obiektów flash, jeśli użytkownik chce być złośliwy,
może wstawić do postu obiekt flash który będzie potrafił
przekierować na inną stronę, lub będzie zawierał wirusa. Możesz wyłączyć
przycisk FLASH podczas pisania postów.
Jest też możliwość
wstawiania do postu elementów dźwiękowych (wav, mid, mp3) oraz
filmów (avi, mpg itp.) a także załączników. Każdy przycisk w
widoku pisania postu możesz wyłączyć.
SUBFORA - PODKATEGORIE
Masz możliwość tworzenia subfor, czyli działów w działach (for w forach);
Wyróżniamy dwa rodzaje, pierwszy to utworzenie w forum A subfor
Aa Ab Ac bez możliwości pisania tematów w forum A, oraz drugi
różniący się tym że można pisać tematy w forum A.
Dodatkowo różnią się też tym, że po wejściu w to forum, mamy widok
taki sam jak byśmy byli na stronie głównej. W drugiej wersji
natomiast znajdują się fora a pod nimi lista tematów w forum A.
Instrukcja tworzenia zwykłych subfor (bez możliwości pisania tematów w nadrzędnym
forumA, czyli tym w którym znajdują się fora).
Nazwa Twojego Forum Strona głównato jest nasze FORUM, ogólnie
w phpBB w nim tworzymy np. dwie kategorie (Ca1 i Ca2),
w których tworzymy fora A B w kategorii Ca1 i C D
w kategorii Ca2. ForaA B C Dsą wyświetlane na
stronie głównej, kategorie natomiast to paski Ca1 i Ca2
które oddzielają fora od siebie. Żeby utworzyć forum (Dm)
w którym będą np. dwa foraEs i Fs i nie będzie możliwości
pisania postów w forumDm, tworzymy w kategorii Ca1 kategorię
Dm, następnie w niej tworzymy fora Es i Fs. Po
wejściu na forum będziemy widzieć fora A B C D i Dm
z inną ikoną, po wejściu do niego będziemy mieli dwa fora Es i Fs,
widok będzie taki sam jak na stronie głównej czyli nie będzie możliwości
pisania tematów.
Natomiast żeby stworzyć forum (Em) w którym będzie można
pisać tematy oraz w którym będą dwa fora Gs i Hs. Tworzymy
w kategorii Ca1 forum Em, w którym z kolei tworzymy
kategorię Em a w niej fora Gs i Hs.
Generalnie zasada jest taka, że możemy tworzyć wszystko we
wszystkim i jeżeli bezpośrednio w Kategorii stworzymy
kategorię lub forum, to pojawi nam się na stronie głównej
ikona subforum w którym będą fora, lecz nie będzie można w nim
pisać tematów, natomiast jeżeli w Forum stworzymy fora lub
kategorię to pojawi się taka sama ikona lecz w tym Forum
będziemy mogli pisać tematy, a nad tematami będą fora które w
nim zrobiliśmy.
Drzewo może się ciągnąć w nieskończoność i
możliwości konfiguracji mamy nieograniczone.
W panelu admina widok for i kategorii to drzewo
z przypisanymi odpowiednio przyciskami do stworzenia
w danym miejscu forum lub kategorii, warto zwracać uwagę
gdzie klikamy. Jeśli się pomylimy to oczywiście później,
w widoku dodawania forum, możemy wybrać inną lokalizacje
dla danej kategorii lub forum.
Możemy również przenosić całe kategorie które zawierają
fora do innych kategorii lub do for (pamiętaj - przeniesiesz
kategorie do kategorii - pojawi się subforum bez możliwości
pisania w nim tematów, przeniesiesz kategorię lub forum do
forum - pojawi się subforum z możliwością pisania w nim
tematów). Nie polecam tworzenia for w forach, lepiej jest
tworzyć kategorię w forach, o wiele bardziej ułatwia nam to
później modernizację.
Ale jeżeli stworzysz forum B i C bezpośrednio (bez
objęcia je w kategorię) w forum A to na stronie głównej w widoku
for pod nazwą forum A będą ikonki (linki) i nazwy for
B i C, natomiast jeśli stworzysz w forum A kategorię,
w której będzie forum B i C, to pod nazwą forum A
będzie tylko ikona kategorii bez rozbicia na fora.
Zapraszam do zapoznania się z kolejną o wiele dłuższą lekturą która
znajduje się w panelu admina :>
UPDATE ORYGINALNEGO FORUM phpBB 2.0.x do mojej wersji 1.12.0
Jest możliwość uaktualnienia swojego forum phpBB 2.0.x do mojej
wersji 1.12.0 nie tracąc przy tym żadnych danych, z możliwością
późniejszego odinstalowania mojej modyfikacji (czytaj niżej).
WAŻNE - Przed przystąpieniem do niżej opisanych czynności zrób
kopię bazy danych oraz plików forum. Zrzut bazy danych możesz
zrobić w panelu admina "Kopia zapasowa" lub w PhpMyAdminie
> "Export" (Struktura i Dane).
Proces ten składa się z dwóch etapów:
1. UPDATE BAZY SQL
Pierwszy krok to zamiana bazy danych. Należy uruchomić plik:
http://adres.naszego_forum.pl/scripts/update_phpBB_to_112_by_Przemo.php. Na ekranie pojawi się instrukcja
uaktualnienia bazy.
Gdy zdarzy się sytuacja że podczas aktualizacji bazy danych któreś
wpisy będą na czerwono, oznacza to, że z jakiś powodów nie
mogły zostać dodane do bazy, prawdopodobnie już istnieją,
bo być może instalowałeś jakieś mody. Niekoniecznie musi to
oznaczać, że forum będzie działać źle. Wpisy do bazy mogą byc
takie same, jeśli nie to sprawdź ich nazwy i usuń je z bazy
SQL. Staraj się nie kasować całych standartowych tabel phpBB2
(users, forums, posts) jeśli będzie na czerwono na przykład: ALTER TABLE phpbb_users ADD user_birthday INT DEFAULT "999999" not
null
Oznacza to, że w tabeli phpbb_users istnieje
już pole user_birthday, wówczas powinieneś skasować tylko
to pole. Jeśli natomiast dostaniesz na czerwono komunikat:
CREATE TABLE phpbb_forbidden_extensions ( ext_id mediumint(8) UNSIGNED NOT NULL auto_increment, extension varchar(100) NOT NULL, PRIMARY KEY (ext_id))
oznacza to, że istnieje już tabela phpbb_forbidden_extensions
(jest to tabela modu załączników, jest ona dodatkową tabelą do phpBB
i możesz ją skasować ze swojej bazy, po czym włączyć zamianę jeszcze raz).
Jeśli podczas zamiany wyjdzie czerwony komunikat dla jakiejś linii
i naprawisz przyczynę przez którą nie została ona wpisana,
wówczas musisz włączyć zamianę jeszcze raz, lecz linię które
wcześniej zostały wpisane będą teraz na czerwono i jest to
prawidłowym efektem. Ciebie interesować będzie tylko, żeby
linia która wcześniej była na czerwono, tym razem była w
kolorze niebieskim.
Jeżeli z jakiś przyczyn skrypt
update_phpBB_to_112_by_Przemo.php
nie chce działać, użyj pliku
update_phpBB_to_112_by_Przemo_mysql.sql
. Jest on przeznaczony do wgrania bazy poprzez PhpMyAdmina, lecz
jeżeli masz inny prefix niż phpbb_ to musisz użyć edytora
tekstowego z obsługą masowej zamiany ciągów znaków, którym
zamienisz wszystkie phpbb_ na swój prefix.
2. UPDATE PLIKÓW FORUM
Wgranie do katalogu forum wszystkich plików z katalogu
mojej modyfikacji oprócz plikuconfig.php
- ten plik ma zostać stary!!!
Przed zamianą plików koniecznie zmień domyślny styl forum na
subSilver (ustaw go też w swoim profilu). Może to być też dowolny
inny styl który jest do ściągnięcia na mojej stronie. Jeśli
użytkownicy używają innego stylu niż dostępne na mojej stronie
i jeżeli takich używasz, niestety będziesz musiał z nich zrezygnować
lub przerobić je do mojej wersji. Dodatkowo po instalacji musisz
wykonać zapytanie SQL poprzez phpMyAdmina:
Kod:
UPDATE phpbb_users SET user_style = 1
Jeżeli masz inny prefix tabel niż phpbb_,
zamień go w tym zapytaniu.
UPDATE FORUM phpBB modified v1.9.5 by Przemo DO WERSJI 1.12.0
WAŻNE - Zrób kopię bazy danych oraz plików forum przed przystąpieniem
do niżej opisanych czynności.
Proces ten składa się z dwóch etapów:
2. UPDATE PLIKÓW FORUM
Wgranie do katalogu forum wszystkich plików z katalogu mojej
modyfikacji, z wyjątkiem pliku config.php.
ODINSTALOWYWANIE MOJEJ MODYFIKACJI
Jest to bardzo prosta czynność, również składa się z dwóch etapów:
1. Odinstalowanie z bazy danych, dostępne w panelu
admina w sekcji SQL (tylko główny admin)
2. Wgranie oryginalnych plików phpBB 2.0.18. Sugeruje
usunąć wszystkie pliki forum z wyjątkiem
config.php
i wgrać oryginalne phpBB 2.0.18.
Jeżeli będziesz miał jakieś uwagi, propozycje, problemy lub pytania,
odwiedź forum: http://www.przemo.org/phpBB2/forum.
Przy tworzeniu forum pomagali:
Crack (piotrac@poczta.onet.pl)
- Ciekawe propozycje, testowanie wersji BETA, duża pomoc
w usprawnianiu działania forum, patch do obsługi PHP5 i inne
Widmo (widmo@w.pl) - Ciekawe
propozycje, testowanie wersji BETA.
PeTeReK (peterek@risp.pl) - Ciekawe
propozycje, testowanie wersji BETA, pomoc w przetłumaczeniu na j. angielski